מה זה קידום אתרים טכני? SEO טכני, להרים לאתר את מכסה המנוע

מה זה קידום אתרים טכני?

תוכן עניינים

קידום אורגני זה לא רק תוכן וקישורים

אני את עולם ה-SEO למדתי עם מורה פרטי (שאשמח תמיד להמליץ עליו בחום ואנחנו היום קולגות וחברים טובים), וגם… לבד.

אני חושב שאין הרבה ברירות אלא ללמוד לבד, וזה נכון לכל תחום. אי אפשר לגעת בהכל, וגם ישנם דברים שאנחנו לומדים רק כאשר אנחנו 'נכווים' ונאלצים להתמודד עם אתגרים.

אותו הדבר קרה לי עם התחום שנקרא קידום אורגני טכני.

בגדול, יש לקוחות שאומרים לי שהם יודעים קידום אתרים אורגני, שהם מעלים תכנים, שהם קונים או בונים קישורים חיצוניים. אני לא ממהר להתווכח. אני חושב שזה מעולה לדעת קידום, ולו רק בשביל שתדעו מה מקדם האתרים עושה עבורכם (לא חסרים חאפרים בתחום).

אבל התחום הטכני? כאן צריך כבר הרבה מעבר. צריך ידע, צריך ניסיון וצריך לדעת ולהכיר מערכות שונות שעוזרות לנו להבין מה קורה באתר.

לפני שאראה איך זה נראה בפועל, למה SEO טכני חשוב כל כך?

כמו בכותרת של המאמר, כך באמת במציאות.

דמיינו שאתם רואים רכב שנראה נפלא, נראה מדהים, מרגיש שהוא מושלם. אבל… אתם פותחים את מכסה המנוע ומגלים שמבפנים הוא דורש טיפול ארוך וממושך ואפילו הוצאה משמעותית שלא שווה את הרכישה עצמה.

ויודעים מה? אני לא מבין כלום ברכבים, אבל מקדם עורכי דין לנדל"ן 🙂 אז הנה דוגמה נוספת:

דמיינו שאתם רוצים לקנות דירה, והיא נראית מצוין. אולם כאשר עורך הדין שלכם עושה כמה בדיקות מקדמיות, הוא מגלה שיש היבטים משפטיים משמעותיים שלא טופלו כמו חריגות בנייה, עיקולים ושעבודים וכיוצא בזאת. פתאום הדירה לא כל כך מוצלחת כמו שהיא נראתה.

SEO טכני מטרתו היא לבדוק את האתר לעומק ולבחון אם הוא עונה על ציפיות מנועי החיפוש גם 'מתחת לפני השטח', ולא חלילה מקשה עליהם.

איך אני בודק את האתר בפן הטכני?

ישנם מספר כלים שבאמצעותם אני בודק את האתר לעומק.

חשוב לציין כי כל כלי יש לו מטרה אחרת, וכל כלי איננו מחליף את הכלי השני.

1. Google Search Console - כלי מנהלי האתרים של גוגל

כלי מנהלי האתרים של גוגל הוא כלי חינמי של ענקית החיפוש, אותו אנחנו יכולים להטמיע באתר. כל מה שצריך זה לחפש google search console בגוגל ולהיכנס ללינק הראשון.

אני נוהג להסביר ללקוחות שמדובר ב'צינור התקשורת שלנו עם גוגל', ובאמצעות הסירץ' קונסול הוא מספק לנו תובנות על דברים שונים שמתרחשים באתר.

הוא מקפיץ לנו במייל התראות על דברים שונים, ליקויים ונושאים שמוטב יהיה שנבדוק אותם.

את הסעיפים הבאים שאדגים לכם, לקחתי מסקשן 'דפים' שנמצא בתפריט הצד:

דוגמה לגוגל סירץ קונסול
  • הדף לא נוסף לאינדקס בגלל התג noindex – ישנם דפים שבהם אנחנו שמים תגית Noindex שאומרת לגוגל – אל תסרוק את העמוד ואל תוסיף אותו לתוצאות החיפוש. במקרה הזה, מדובר בעמודים שרציתי במכוון שלא ייסרקו אבל כלי מנהלי האתרים של גוגל מתריע בפניי. זה טוב שהוא מספר לי על כך, ואולי הייתי מגלה שדף מסוים נחסם בטעות.
  • דף חלופי עם תג קנוני תקין – לא אלאה בפרטים, אבל אספר לכם שיש בקוד של כל עמוד באתר תגית שנקראת קנוניקל. התגית אמורה לכלול את אותה כתובת URL של העמוד בו היא נמצאת. לפעמים מסיבות שונות, התגית מציגה כתובת URL שונה מהכתובת של העמוד. זה מבלבל את מנועי החיפוש ומקשה עלינו לקדם את האתר.
  • הדף מפנה לכתובת אתר אחרת – במילים אחרות, גוגל מספרים לנו שיש עמוד באתר שמייצר הפניית 301. זאת בעצם הפניה בעמוד מסוים שברגע שהגולש נכנס לאותו העמוד, הוא מופנה ישירות לכתובת אחרת. זה תקין, אבל גוגל מספרים על כך וזה מעולה.
  • לא נמצא (404) – בעצם גוגל מספרים לי שיש לי באתר עמודים שנמחקו ולכן הם מחזירים שגיאת 404. בגדול זה תקין, אבל כמובן שחשוב לבדוק. היו לי כבר מקרים בהם גיליתי שעמודי אתרי לקוח נמחקו מסיבות כאלו ואחרות, והיה צורך לטפל בנושא טכנית.
  • נסרק – לא נכלל באינדקס כרגע – עמודים שגוגל אומר שהוא סרק, לא הייתה סיבה שלא לכלול אותם בתוצאות החיפוש אבל הוא החליט שלא. למה? צריך לבדוק את העמודים היטב ולהבין מה היה חסר לגוגל. הם בטח שלא מספרים 🙂
  • עותק משוכפל Google בחרה דף קנוני שונה מהמשתמש – מסיבה מסוימת גוגל גילתה עמוד שמציג תוכן דומה או זהה לחלוטין. במקרה שכזה, גוגל בוחרת עצמאית בגרסה שהיא רואה בה בתור "קנונית", כלומר, הגרסה שלדעתה מייצגת את התוכן בצורה הטובה ביותר. זה לא תקין, וצריך לבדוק למה גוגל ראתה בשני עמודים כמשוכפלים. תוכן משוכפל מזיק לקידום.

2. הצפרדע המצווחת - או בשפת המקור Screaming Frog

סקרימינג פרוג היא מערכת שלא שייכת לגוגל, זאת חברה פרטית עם תוכנה שניתן להוריד אותה מהאתר הרשמי ולהשתמש בה בחינם או בגרסת רישיון.

ההבדלים בין גרסת הרישיון לגרסה החינמית ניכרים בכך שהתוכנה ברישיון יכולה לסרוק כל אתר בכל קנה מידה ללא הגבלה ואילו הגרסה החינמית מוגבלת למספר עמודים מסוים.

בנוסף הגרסה המלאה מספקת את כל הפיצ'רים, אבל באמת שלא אתעכב על כך יותר מדי.

מה המשמעות והמהות של סקרימינג פרוג?

היא מדמה את האופן שבו מנועי החיפוש סורקים את האתר שלנו.

באופן הזה, היא ממש מראה לנו איך מנועי החיפוש רואים את האתר, וכיצד היא 'חוותה' את האתר שלנו בזמן הסריקה.

האם סקרימינג פרוג חשובה לקידום אתרים אורגני?

כן!! חד-משמעית כן.

וכמו בסעיף הקודם, גם כאן, אשמח לעבור אתכם שלב שלב (אל תתנו לצילום המסך להפחיד אתכם):

צילום מסך מסקרימינג פרוג

סקרימינג פרוג מחולק ללשוניות, כל לשונית מסמלת נדבך מסוים באתר. אני מתייחס רק ללשוניות שאני בודק במסגרת העבודה הטכנית:

  • Internal – לשונית שמציגה את כל כתובות העמודים שקיימות באתר. בנוסף הלשונית מאפשרת להבין אם העמודים מחזירים קוד 200, כלומר הם תקינים. או קוד אחר כמו 404, כלומר הם נמחקו או קוד 301, כלומר אלו עמודים שמייצרים הפניית 301. הלשונית הזו מסייעת לאתר עמודים שמחזירים 301 מתוך קישור פנימי או קישורים שמפנים לעמודים שנמחקו, וכך אפשר לתקן את הליקויים ולהבטיח שכל עמודי האתר יחזירו קוד 200.
  • External – זאת לשונית שמציגה את כל הקישורים שיש לנו באתר שמפנים את הגולשים לאתרים חיצוניים. כלומר אם גולש מקליק על קישור באתר שלנו, הוא יוצא לאתר אחר. זה מאפשר לדעת בדיוק לאילו אתרים אנחנו מקשרים.
  • Security – לשונית שבודקת את כל העמודים באתר ובוחנת אם הם מאובטחים, כלומר עם Https ומנעול בצד הדפדפן. לעתים אפשר לגלות דרך לשונית זו עמודים שמחזירים http, מה שבעצם יוצר מצב לא תקין שמצריך טיפול.
  • Page Titles – זאת בעצם התגית שמציגה את הכותרת של העמוד בתוצאות החיפוש. כתבתי עליה בהרחבה במאמר הבא, והיא משמעותית לקידום. שילוב מילת המפתח בתגית הזו מאפשרת לנו לקדם בצורה טובה יותר את עמודי האתר. לשונית זו מציגה אם כותרת המטא חסרה או קיימת, אם היא קצרה או ארוכה מדי, וכן היא גם מראה אם יש לנו עמודים עם אותה כותרת מטא, מה שבעצם יוצר שכפול = משמע ליקוי.
  • Meta Description – תגית התיאור, כמו שיש לנו כותרת בתוצאות החיפוש, יש לנו את התיאור. גם בתיאור נהוג לשלב את מילת המפתח. מטרת הלשונית לספר לנו אם יש עמודים עם תיאור מטא משוכפל, או תיאור חסר, תיאור ארוך מדי או קצר מדי.
  • H1 – הכותרת הראשית שיש לנו בכל עמוד מוגדרת בקוד כ-H1, כלומר כותרת 'רמה 1'. זוהי כותרת מאוד חשובה, ומשלבים בה את מילת המפתח לקידום. מטרת הלשונית לספר לנו אם הכותרת חסרה, או אם יש למשל כפילות של הכותרת (כלומר 2 כותרות באותו עמוד ששתיהן מוגדרות כ-H1), או אם יש 2 עמודים שונים באתר ששניהם עם אותה הכותרת.
  • H2 – לשונית שבודקת את הכותרות הנוספות באתר שמוגדרות כמשניות לכותרת ה-H1. אלו הן כותרות מאוד חשובות, ולעתים מתגלה שיש אתר שכל הכותרות בו מוגדרות כ-H3 או אפילו ברמה נמוכה יותר כמו 4,5,6 לא עלינו. הכותרות המשניות H2 הן חשובות מאוד ומשפיעות על הקידום.
  • Images – בעצם לשונית שמציגה את התמונות שבאתר ובוחנת אותן, את המשקל שלהן, וגם אם יש להן תגית אלט. למי שלא מכיר, תגיות ALT מתארות מה מוצג בתמונה. הן גם עוזרות למנועי החיפוש להבין את התמונה, אבל בעיקר עוזרות לעיוורים להבין את האתר יחד עם תוכנות ייעודיות לקריאת תמונות ואתרים.
  • Canonicals – לשונית שבודקת את תגית הקנוניקל בכל עמוד ועמוד. דומה מאוד לגוגל סירץ' קונסול, אבל לדעתי הלשונית הזו מספקת מידע הרבה יותר מדויק. אני משתמש בה הרבה יותר מאשר בסירץ' קונסול.

CopyScape - בדיקת כפילות תוכן

פן טכני מסוים נוסף שאתם בודק, הוא באמצעות מערכת שנקראת קופיסקייפ.

זאת מערכת שקיימת בגרסה חינמית נהדרת, אבל גם אפשר להשתמש בה במנוי בתשלום שבו ב-10$ אפשר לקבל סריקה הרבה יותר משמעותית של עמודי האתר. בכל סריקה התקציב מעט יותר. משהו כמו שיטת ניקוד שכל פעם מתבזבזות נקודות.

אני באופן אישי משתמש בתוכנה הזו לא מעט כיוון שלעתים עולה בי החשד שאולי העתיקו תוכן מהאתר שאני מקדם (או לחילופין חלילה הלקוח העתיק תוכן לאתר שלו).

זה מאוד חשוב, ותוכן משוכפל באופן חד משמעי פוגע בקידום האתר.

למערכת CopyScape

Ahrefs

חשוב לציין שמכל הכלים בתשלום, ב-Ahrefs (לרישום תוכלו להיכנס כאן) אני משתמש הכי פחות לקידום אתרים טכני, ועם זאת היא בהחלט יכולה להוות חלק בלתי נפרד מהעבודה, ולעתים היא כן נחשבת עבורי לכלי עזר. לכן אני עדיין משתמש בה, וכן יש לי רישיון בתשלום עבורה.

אני הרבה פעמים נוהג לתאר את Ahrefs כמו סייר שמטייל באינטרנט. הוא אוסף בשבילי מידע ומנתח אותו.

כאן אתייחס כמובן לנושא של SEO טכני בלבד, ולא לאפשריות הנוספות שקיימות בתוכנה (אני בעיקר בודק באמצעותה מהם הקישורים החיצוניים שיש למתחרים למשל).

מה שאתם רואים כאן אלו הם 2 פרויקטים עם ציון Health Score ומשם אפשר לצלול לרבדים הרבה יותר משמעותיים (את שמות הלקוחות השחרתי):

ahrefs

התוכנה מקלה מאוד לזהות מגוון בעיות טכניות באתרי הלקוחות, בעיות שעלולות במידה רבה להשפיע על ביצועי הקידום האורגני.

  • קישורים שבורים (Broken Links): התוכנה מאפשרת לזהות קישורים פנימיים או חיצוניים המובילים לעמודים שאינם קיימים. מה שעלול לפגוע בחוויית המשתמש ובדירוג האתר. למשל, לעתים ייתכן שנקשר לאתר חיצוני, אבל אותו אתר יירד מהאוויר מסיבה כזאת או אחרת. אגב, גם סקרימינג פרוג מספקת לזה מענה, פשוט Ahrefs מתריע על כך אוטומטית.
  • תגיות מטא כפולות או חסרות: גם, דומה מאוד לסקרימינג פרוג, וזה פן שעלול להשפיע על האופן שבו האתר מוצג בתוצאות החיפוש. פשוט התוכנה הזו יודעת להתריע על כך מראש ולהקפיץ לנו אזהרה בנושא.
  • בעיות תוכן כפול (Duplicate Content): עמודים עם תוכן זהה או דומה, העלולים לבלבל את מנועי החיפוש ולהשפיע לרעה על הדירוג. אני מאוד אוהב את החלק הזה, כיוון שסקרימינג פרוג לא מספקת לזה מענה, ואני חושב ש-CopyScape מספק לזה מענה חלקי בלבד.
  • בעיות באבטחת האתר (HTTPS): Ahrefs יודעת להתריע על עמודים שאינם מאובטחים בפרוטוקול HTTPS.
  • בעיות בסריקה ואינדוקס: התוכנה מספרת לנו על עמודים החסומים לסריקה על ידי מנועי החיפוש או שאינם מאונדקסים מסיבה כזאת או אחרת. אני פחות משתמש בזה, ויותר מעדיף לדעת מה גוגל חושבים עלי באמצעות google search console.
  • בעיות במהירות טעינת העמודים: עמודים עם זמני טעינה ארוכים, העלולים לפגוע בחוויית המשתמש ובדירוג האתר. חשוב מאוד, ובכללי – חשוב לטפל במהירות האתר.
  • שרשראות הפניות (Redirect Chains): זה בעצם הנושא המרכזי שאני אוהב לגלות באמצעות התוכנה הזאת. הפניות מרובות בין עמודים כלומר 301 שמפנה ל-301. הפניות שכאלו עלולות להאט את זמן הטעינה ולבזבז את תקציב הסריקה של מנועי החיפוש. סופר קריטי לטיפול.
  • עמודי 404: התוכנה מתריעה על עמודים שאינם קיימים (ומחזירים למעשה 404) אך מקבלים קישורים מעמודים אחרים באתר. כלומר, אנחנו מפנים את הגולשים שלנו לעמוד שלא קיים. גוגל מאוד מאוד לא אוהבים את זה. דמיינו שאתם מפנים מישהו לשום מקום. לא נעים.

ואלו הן התוכנות שבהן אני עושה שימוש

SEO טכני הוא החלק הפחות פיקנטי בקידום אתרים, הוא מצריך לא מעט עבודה, הרבה סיזיפיות, הרבה יכולת לשבת ולבהות במסך, אבל הוא משפיע באופן דרמטי על האתר.

עוד טרם פגשתי באתר לקוח שלא עבר על-ידי טיפול טכני ב-SEO והושפע לטובה. האם בהכרח זה הקפיץ את האתר לעמוד הראשון? לא, אבל בקידום אתרים אורגני אין כל ברירה אלא לפלס את הדרך אט-אט אל ראש תוצאות העמוד הראשון.

האם נהוג להשתמש בקידום אתרים אורגני טכני מדי חודש וחודש?

אומר לכם שלרוב אני עושה את העבודה הזאת באופן חד-פעמי.

ועם זאת, אתרים זה דבר מאוד דינמי. עמודים מתווספים, פעולות שמתרחשות באתר, שדרוגים ותוספות.

הרבה פעמים לקוחות מטפחים את האתר שלהם, מבלי לדעת שבפעולה מסוימת תמימה, הם למעשה מזיקים בעקיפין לקידום.

אני לא אומר שאתם צריכים להלך על ביצים ולפחד מלעדכן את האתר. אבל תמיד שווה לעשות בדיקה מקיפה לאתר, לבחון שהוא עדיין תקין, ותמיד, תמיד, תמיד אפשר למצוא מה לשפר.

איך אני אומר ללקוחות: כמו שיש הבדל בין 79 ל-80 במבחן, ככה גם אני אוהב בקידום – כל נקודה מקדמת אותנו לציון טוב יותר. למה להחמיץ אותה?

ובכל שאלה והתייעצות, אשמח להיות לכם לעזר. שמי עופר אטלס, מקדם אתרים בגוגל, מומחה לפרסום ממומן וכותב תוכן בין לבין. אני כאן לכל שאלה.

מחפשים מומחה קידום אתרים? התקשרו:

או השאירו פניה:

ומשהו קטן אחרון, התוכן הועיל לכם? אשמח שתשתפו:

מעוניינים שאחזור אליכם?

השאירו פניה, ואחזור אליכם בהקדם: