Footer לאתר: מהו ומה חשיבותו ל-SEO?
מכירים את זה שאתם גוללים עד הסוף עד הסוף בדף של אתר אינטרנט שאתם גולשים בו רק בגלל שאתם רוצים לקבל את הפרטים שמופיעים בסוף כמו טלפון, וואטסאפ או טופס יצירת קשר?
אז האזור הזה שאתם מניחים באופן דיפולטיבי שקיים בתחתית כל עמוד ועמוד באתר, עונה לשם פוטר.
זה בעצם המקבילה התחתונה של התפריט העליון שלנו, שנקרא באנגלית Header (הידר).
הפוטר של האתר הוא חלק בלתי נפרד ממבנה אתר תקין, והוא גם רכיב מאוד משמעותי לקידום אתרים אורגני.
הסבר כללי על המונח
Footer (פוטר, או בעברית: תפריט תחתון) הוא החלק התחתון של עמודי אתר האינטרנט, שנועד להוות אזור מידע אמנם לא מרכזי, אך משלים עבור המשתמשים.
אזור זה מופיע, בדרך כלל (כיוון שיש חריגים כמו דפי נחיתה), בכל עמודי האתר בצורה קבועה ועקבית. הוא מספק מידע חשוב כמו פסקה קצרה אודות העסק, פרטי התקשרות, וגם קישורים פנימיים שימושיים שייתכן ויהיו משמעותיים עבור הגולשים או עבור בית העסק המבקש להבליט עמודים מסוימים.
ה-Footer נחשב למקום מצוין להצגת פרטי יצירת קשר, קישורים לרשתות חברתיות, תפריטים משניים, תקנון האתר, הצהרת נגישות, וזכויות יוצרים.
השפעת הפוטר על הקידום האורגני של האתר
התפריט התחתון של האתר יכול לעזור במידה רבה מאוד למאמצי ה-SEO שלנו, ויש לכך מספר סיבות מרכזיות:
1. חוויית המשתמש באתר
אם נחשבו על כך, הפוטר הוא אחד האזורים האחרונים שהגולשים שלנו יפגשו בזמן שהם נמצאים באתר שלנו.
לכן הוא יכול לשמש אותם כנקודת סיכום שמסבירה להם רגע איפה הם נמצאים עם מידע קטן אודות העסק, פרטי התקשרות וכדומה, או קריאה לפעולה שממש מניעה אותם להשאיר פניה, מה שנקרא 'לסחוט את הלימון'.
מבחינת חוויית משתמש, עיצוב נכון של פוטר האתר מאפשר למשתמשים שלנו לנווט בקלות לעמודים מרכזיים או לגשת למידע חיוני בזריזות. כל עוד נאותת למנועי החיפוש שחוויית המשתמש באתר שלנו היא טובה, למה שלא ננצל אותו כראוי?
ואם לא די בכל זה, תפריט תחתון שמעוצב היטב משדר מקצועיות ועקביות, הוא תורם לחזות האתר, ומייצר רושם חיובי.
2. שימוש בקישורים הפנימיים של התפריט התחתון לחיזוק עמודי האתר
כמו שציינתי קודם לכן, בתפריט התחתון יש לנו קישורים פנימיים שמובילים לעמודים מרכזיים שונים באתר, וגם לעמודים שחשובים עבור בעל/ת האתר.
הקישורים הפנימיים בתפריט התחתון של האתר הם כלי חשוב שיכול בהחלט לסייע לנו במאמצי ה-SEO.
לצד העובדה שאנחנו עוזרים לגולשים שלנו ומייצרים חוויית משתמש טובה יותר (וזה חד-משמעית מאותת למנועי החיפוש שמגיע לנו להיות מדורגים למעלה), הם עוזרים גם למנועי החיפוש עצמם שסורקים את האתר שלנו להבין את מבנה האתר ואת החשיבות היחסית של העמודים השונים בתוכו.
לכן, אנחנו נקשר מהפוטר אל העמודים המרכזיים והחשובים ביותר לקידום, ובכך נתרום להם מעט יותר ונחזק אותם מבחינת סמכות וגם רלוונטיות.
טעויות שנהוג לעשות בפוטר האתר
לא אגיד שיש יותר מדי מקום לטעויות, אבל בהחלט יש פרקטיקות שונות שאני רואה שמתפספסות לעתים בפוטר האתר:
- קמצנות על קישורים פנימיים: אתרים שיש בהם ממש קצר קישורים, אך ורק לעמודים הראשיים שבאתר. נצלו אותו טיפה יותר, תקשרו לעוד כמה עמודים שחשובים לכם לקידום. אני בטוח שלא מדובר רק בכמה קטגוריות ראשיות וזהו.
- כמו מוגזמת של קישורים פנימיים: יש מי שדוחפים יותר מדי קישורים פנימיים בפוטר. לטעמי זה מוזיל את החשיבות של הקישורים הפנימיים ומחליש את ההשפעה של הפוטר.
- בלי קישורים בכלל בפוטר: גם זה קורה. אתרים שממש כותבים אולי שורה אחת שאין להעתיק את התוכן וכמה פרטים קטנים וזהו. חבל, הפוטר שלכם יכול לתרום לכם לקידום האורגני ובכלל – לחוויית המשתמש.
- פוטר בלי פרטי יצירת קשר: הרי באנו לשווק, והמטרה שלנו היא להשיג יותר פניות / רכישות מהאתר. אז אם כבר אז כבר. שימו פרטי יצירת קשר, תסחטו את הלימון.
- פוטר שלא מוגדר כתגית Footer: בקוד יש אפשרות לתייג את הפוטר ממש בתור פוטר, ובכך לאותת בצורה טובה יותר למנועי החיפוש שמדובר בפוטר האתר. זה בעיקר קל מאוד לביצוע באתרי וורדפרס שמבוססים על אלמנטור.
ואם אהבתם את המידע הזה, יש לי עוד המון מאמרים מעניינים במדור מושגי היסוד בקידום אורגני באתר. ובכל שאלה והתייעצות, פנו אלי בכיף. עופר אטלס, מקדם אתרים אורגני, מומחה קידום ממומן ועורך תוכן SEO.