איך לשבור את תקרת הזכוכית של מילת מפתח לקידום?
פייר, אני חייב לומר שגם אני בעצמי פוגש לעתים בפרויקטים שאני מקדם, במילות מפתח שלא יעזור בית דין – פשוט לא מתקדמות. אם מקדם אתרים או חברת קידום כזאת או אחרת יגידו לכם שזה מעולם לא קרה להם – ראו בכך נורה אדומה 🙂
מצד אחד אפשר לחכות ולראות אם המילה תתקדם בהתאם לצעדים הרגילים שעושים בקידום אתרים אורגני דוגמת העלאת תכנים עקבית, בניית קישורים ואופטימיזציה. אבל האמת היא שלפעמים אנחנו פשוט מוכרחים לצאת מאזור הנוחות שלנו.
במדריך הבא אסביר לכם מה אני לפחות עושה כשאני פוגש במילת מפתח שלא מתקדמת בצורה יעילה בתוצאות החיפוש. כמובן ששום דבר ב-SEO הוא לא מדע מדויק, אך מדובר בגישה שהתגבשה אצלי לאחר שצברתי כעשור של ניסיון בנושא.
קודם כל - באמת צריך לחכות לפני שעושים צעד חדש
השאלה הגדולה כאן – כמה זמן חיכיתם שמילת המפתח תתקדם?
האם התחלתם לקדם את האתר שלכם לפני מספר חודשים ספורים? או האם עשיתם כבר כמה שינויים לאחרונה?
במידה ועל אחת מן השאלות הללו עניתם בחיוב, אז אני ממליץ שלא לעשות עוד צעד נמהר יתר על המידה. כדאי מאוד לחכות.
בקידום אתרים אורגני, עם כל הצער שבדבר, הדבר לוקחים זמן. לוקח למנועי החיפוש זמן להגיב לשינויים שאנחנו עושים.
אני ממליץ שלאחר שעושים שינוי כזה או אחר באתר, תמתינו כשבועיים עד שלושה שבועות לפני שתערכו שינוי נוסף.
האם יש עדכון גוגל בפתח?
גוגל בעיקרון לא מפרסמים לוח זמנים קבוע שבו הם אומרים "עכשיו ייצא עדכון". לכן חשוב לי לסייג את דבריי כבר בפתח דברים זה.
עדכוני אלגוריתם יכולים להתרחש בכל עת ועת במהלך השנה. אבל אני רוצה להתייחס כאן לעדכונים הגדולים יותר – עדכוני הליבה;
גוגל מוציאים בין שניים לארבעה עדכוני ליבה גדולים במהלך השנה, ולרוב הם יוצאים בזמנים יחסית קבועים: מרץ, מאי, ספטמבר, אוקטובר, נובמבר, דצמבר.
אני ממליץ שלא לעשות צעדים אגרסיביים מדי במהלך חודש דצמבר שכן אם יבוא עדכון ליבה גדול, אתם פשוט לא תדעו מה השפיע.
אוקיי, אז אילו שיפורים ניתן לשלב בתוכן כדי לקדם מילת מפתח בצורה יעילה יותר?
אני ממליץ לכם לערוך כל צעד שכזה בנפרד, ולהמתין מספר שבועות כדי לבחון את ההשפעה שלו:
1. האם מילת המפתח חוזרת על עצמה יותר מדי פעמים בטקסט?
לפי אסטרטגיית הקידום האורגני הבסיסית ביותר, כל מילת מפתח שנרצה לקדם צריכה לקבל עמוד משלה באתר.
לכן, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה מונע מבעד גוגל להסתכל על אותו עמוד ולקחת אותו בעירבון מוגבל. למה הם מהססים לגבינו?
אחת מן הטעויות היותר נפוצות היא לחזור על מילת המפתח יותר מדי פעמים בטקסט. המושג המדויק הוא דחיסת מילת מפתח או יש שאומרים צפיפות מילת המפתח.
נקודת ההנחה של רבים היא שככל שנחזור עליה יותר פעמים, כך נוכיח לגוגל שזאת המילה החשובה לקידום. בפועל – גוגל מבינים שמנסים לעשות עליהם מניפולציה.
כבר היו לי מקרים שבהם צמצמתי את מספר הפעמים שהמילה חזרה על עצמה, הוספתי ווריאציות נוספות למילת המפתח, והעמוד רשם התקדמות יפה.
2. האם יש לכם בתוכן עזרים וויזואליים שעוזרים לגולשים?
במידה ואתם אתר איקומרס, מוטב שתשאלו את עצמכם: האם העמוד שאתם מקדמים באמת נותן לגולשים את המענה שהם מחפשים עם מוצרים?
לפעמים יש לנו עמוד מאמר שמתקדם בתוצאות החיפוש ומקרטע, פשוט כי הוא מביא לגולשים שלנו רק תוכן. אם הגולשים שלכם חיפשו מילת מפתח שחשובה לכם באתר איקומרס, אז מרבית הסיכויים שהם רוצים לראות מוצרים או לפחות הנעה לפעולה לרכישה.
במידה ואתם אתר תדמית, תשאלו את עצמכם אם הטקסט שאתם מציגים מסייע לגולש, וגורם לו ליהנות מהתוכן שהוא צורך.
למשל אני, באתר של אבא שלי שהוא מורה לגיטרה, שילבתי תמונות שמסבירות כיצד עושים אקורדים בסיסיים בגיטרה, יחד עם תוכן שמסביר איפה צריכה לשבת כל אצבע על הצוואר של הגיטרה.
אבא שלי גם הקליט סרטון שלם שבו הוא מציג איך במספר אקורדים פשוטים, אפשר לנגן שירים מאוד מוכרים.
הגולשים נהנים, התוכן התקדם נפלא, והאמת? כמעט שלא נגעתי בעמוד הזה שנים והוא עדיין מקודם טוב בראש תוצאות החיפוש.
לכן, אם אתם כותבים מדריך, או אם אתם רוצים להבהיר נקודה חשובה בטקסט שלכם, וודאו שאתם משלבים גם עזרים וויזואליים שונים.
3. האם הוכחתם מהימנות בתוכן שלכם?
יש כמה פרקטיקות שאני יכול להמליץ עליהן כדי להגביר את מהימנות ואמינות הטקסט:
- קישור יוצא לאתר שנותן סימוכין לטענה שלכם: למשל, אם אתם אתר של עורכי דין, מומלץ לשלב לפעמים קישורים שמפנים את הגולשים לאתרים ממשלתיים או משפטיים. כמו למשל אתר ביטוח לאומי. או אם אתם אתר של רפואה משלימה וכתבתם טקסט על טיפול טבעי באמצעות פרקטיקה מסוימת, הרי שמומלץ גם לשלב הפניה למחקר אקדמי באתר מהימן שתומך במשהו שכתבתם.
- מנגד, הימנעו ממקורות מפוקפקים: אל תפנו את הגולשים שלכם לאתרים חיצוניים בכל מחיר. אם אתם לא מוצאים אתר טוב, וחלילה אפילו מוצאים אתר מפוקפק, אל תעשו טעות שכזאת. או הכל או כלום.
- הצגת כותב המאמר: כמו שבמאמרים שאני כותב אני מופיע למעלה עם קישור לעמוד האודות שלי, כך אני ממליץ גם לכם להגביר את האמינות של הטקסט ולהראות לגולשים שלכם מי בדיוק כתב את התוכן הזה.
- תוכן מסודר וקריא: שימוש בכותרות, בפסקאות מופרדות בצורה נכונה, בסעיפים, טבלאות, עזרים וויזואליים (כמו שהמלצתי למעלה). כל דבר שיכול להפוך את הטקסט שלכם להרבה יותר נוח וקריא, הוא גם סממן לכך שמדובר בגורם מקצועי ומהימן.
חיזוק באמצעות פרופיל קישורים חיצוניים
בניית קישורים חיצוניים היא פרקטיקה שאני מאוד-מאוד נזהר איתה.
אחרי הכל, אנחנו יודעים שמדובר בפרקטיקה שהיא לא טבעית.
מה שכן אני ממליץ לעשות, הוא לבנות קישור אחד, ולראות איך הוא משפיע. לכו כמובן על אתר חיצוני שאתם מאמינים בו, שהוא מהימן, שהוא טוב. אל תלכו על איזשהו אתר לוויין חסר כל תועלת.
למשל אתר לקוח שתוכלו להתארח בו עם האתר שלכם, או אתר חדשותי חזק מאוד.
בנו קישור אחד בלבד. אל תתחילו לבנות מסות של קישורים. זאת פרקטיקה שיכולה גם להדליק נורות אדומות ולשרוף אתכם מול מנועי החיפוש.
והכי חשוב - כל פעם תעשו צעד אחד בלבד!
אחד מן הדברים שאני מאוד נמנע מהם בקידום אתרים אורגני, הוא להיכנס ברבאק בעמוד מסוים ולנסות לגרום לו להתקדם בתוצאות החיפוש.
יש בי את הדחף הזה, גם אחרי כל השנים הללו (אף פעם לא הצלחתי לפתח לזה אדישות, אני מודה), אבל אני יודע עד כמה זאת יכולה להיות טעות.
אם תעשו מספר צעדים שונים בעת ובעונה אחת, ייתכן שהעמוד שאתם מנסים לקדם דווקא יירד בתוצאות. אתם רוצים לדעת כיצד כל צעד השפיע, אם הוא השפיע לחיוב או לרעה.
היה לי מקרה למשל ששילבתי תאריכים בתוך עמודי המאמרים. הכוונה שלי הייתה טובה, להראות מתי המאמר עלה, ובכך לשפר את הסמכות של העמוד. בפועל, בלי שהבנתי למה, כל עמודי המאמרים חוו נפילה במיקומים.
האם אני יודע למה זה גרם למה שזה גרם? פייר, לא. אבל זה גרם לירידה, ואני הסרתי את תגית התאריך, והמאמרים חזרו למיקומים הקודמים שלהם.
אם הייתי מבצע מספר שינויים בעת ובעונה אחת, כנראה שהייתי מתקשה לעלות על זה.
ובכל שאלה והתייעצות, אשמח להיות לכם לעזר. עופר אטלס, מקדם אתרים בגוגל, מקדם ממומן וכותב תוכן SEO.
כמה טיפים לסיום
במידה ואין לכם מיקומים בכלל, או שאתם מאוד רחוקים ונמצאים בעמודים 4 ו-5, אז הייתי אומר ששווה לנסות להחליף תוכן. זה רק אחרי שניסיתם את כל הטיפים שהבאתי בגוף המאמר.
בנוסף, אם הטקסט שלכם מאוד בינוני ואפילו כתוב בצורה רשלנית, הייתי ממליץ לשכתב ולשפר. לא חייבים למחוק לגמרי.
אין מספר שרירותי אחד, וחשוב לזכור שאם יש לנו טקסט בן 300 מילה הרי שמילת המפתח לא יכולה לחזור אותו מספר פעמים כמו בטקסט של 1,000 מילה.
לכן אני ממליץ לכתוב את הטקסט בצורה טבעית. במידה ותראו שהטקסט שלכם לא מתקדם, אפשר לנסות לצמצם את מספר החזרות של מילת המפתח בשימוש עם ווריאציות נוספות שלה.
אתם לא חייבים לשלב קישור חיצוני בכל עמוד ועמוד באתר.
מספיק שתעשו את זה בתוך מאמר מידע למשל, כדי שתאותתו למנועי החיפוש שאתם אתר מהימן.
ובכלל – אם מדובר בעמוד בעל ערך שיווקי מאוד חשוב שאתם רוצים שישאירו לכם בו פניה או יבצעו רכישה, לא הייתי ממהר להשתמש בפרקטיקה של שילוב קישור שמפנה את הגולשים לאתר אחר.
אין טיפ שהוא חשוב יותר מהשני.
נסו כל אחד מהם, תנו לזה זמן, ובדקו אם העמוד חווה שיפור במיקומים האורגניים.