איך להתאים תוכן לקידום אתרים מבלי לפגוע בכתיבה הטבעית

איך להתאים תוכן לקידום אתרים מבלי לפגוע בכתיבה הטבעית

תוכן עניינים

התאמת תוכן ל-SEO

גוגל בעצמם אומרים במוצהר (ראו מקור) שהתוכן שאנחנו כותבים ומעלים לאתרים שלנו, צריך להיות מופנה לבני אדם ולא למנועי החיפוש.

כל עוד אנחנו יוצרים תוכן שמסייע לגולשים, שנותן להם ערך מוסף ושבאמת ראוי להיות באתר שלנו, הרי שאין שום סיבה שבעולם שהתוכן הזה לא יהיה ראוי גם להתברג בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.

נשמע טוב, אבל האם זה תואם את המציאות? ובכן, לא כך הם פני הדברים. לפחות לא באופן מדויק.

תוכן כן חייב להיות מופנה לבני אדם, וזאת הסיבה שאני היחידי והבלעדי שכותב עבור האתר של עצמו. זאת הסיבה שאני לוקח עובדת סוציאלית קלינית שכותבת לאתר פסיכולוגים שאני מקדם, וזאת הסיבה שאני אפילו נעזרתי בהנדימן שכתב עבורי חלק מהתכנים עבור אתר שעוסק בכלי עבודה נטענים.

ועם זאת, תוכן כן צריך לעבור התאמות מסוימות עבור מנועי החיפוש. מה שנקרא אופטימיזציה אונסייט.

למה שהתוכן שלנו יפנה לגולשים? (ובעצם למה לא?)

תוכן שפונה לגולשים הוא תוכן שכתוב טוב. טוב שאנחנו יודעים שמי שיקרא אותו, ימצא בו עניין.

תוכן הוא אחד מן היסודות החשובים ביותר בקידום אתרים אורגני, בלעדיו אי אפשר לקדם אתרים בתוצאות החיפוש. לצד זאת, ישנו יסוד נוסף וחשוב שתפס תאוצה בשנים האחרונות והוא חוויית המשתמש.

חוויית המשתמש שלנו נובעת ממגוון רחב של גורמים שקצרה היריעה מלהרחיב על כולם. החל ממבנה האתר המאפשר לגולש לנווט באופן קל ופשוט, דרך עיצוב האתר, הפונטים שלו, התוכן ועד לזמני הטעינה. כמובן שאני נוגע כאן רק בקצה הקרחון.

כאן ארצה לדבר על התוכן שאנחנו כותבים וההשפעה שלו על חוויית המשתמש.

כל עוד הגולשים שלנו לא יחוו טוב את התוכן, ולא ימצאו בו כל ערך. או יפגשו בטקסט חסר כל טעם שפשוט נכתב בצורה רשלנית, הרי שייתכן שהם יעזבו את האתר. גולשים שכאלו שולחים סיגנלים למנועי החיפוש שאנחנו אתר שלא נותן מענה נכון בתוצאות החיפוש.

לכן, חשוב שבבסיס כתיבת התוכן לאתר שלנו, נכתוב עבור הגולשים. לא עבור מנועי החיפוש.

מה זה בעצם תוכן ש"מדבר" יותר למנועי החיפוש מאשר לבני אדם?

אמנה כמה טעויות נפוצות שעושים כאשר כותבים למנועי החיפוש ולא עבור בני אדם:

1. תוכן שלא באמת נועד לתת ערך, אלא רק לקדם מילת מפתח

אני פוגש לצערי בהרבה אתרים שמעלים תוכן מאוד מאוד לא קריא, מאוד 'סתמי', לפעמים אפילו המשפטים לא באמת מתחברים זה לזה.

תוכן שנועד לשלב את מילת המפתח פה ושם, לפזר אותה, יחד עם וריאציות נוספות, דברים שהם באמת חשובים ושהם חלק מאופטימיזציית תוכן, אבל שלא יוצרים תוכן שמביא כל ערך באשר הוא לגולש.

אשים רגע בצד את העובדה שאלו הם תכנים שלא מתקדמים טוב ושעלולים לפגוע באתר – אתם באמת רוצים להציג ככה את העסק שלכם? או אם אתם מקדמי אתרים אז אתם באמת רוצים כך לייצג את הלקוח שלכם?

2. תוכן שכתוב בצורה משונה

הנוסח נועד לשלב את מילות המפתח באופן לא טבעי. מה שגורם לגולשים שלנו לראות טקסט שמרגיש מעט משונה ותמוה.

למשל, ראיתי אדם שניסה לקדם את המילה 'החלפת מצבר מחיר' וכתב טקסט בסגנון כזה:

אם חיפשתם אחר החלפת מצבר מחיר אז הגעתם אל המקום הנכון שיפרט לכם את כל העלויות. 

נכון, זה משפט תקני, אבל הוא מאוד מוזר. בסופו של דבר, תכנים שכאלו ייתכן ולא יהיו שיווקיים, לא יניעו את הגולשים לפעולה, ובעיקר יגרמו להם לעזוב מהר.

3. תוכן שלא הושקעו בו עזרים שונים שיסייעו לקוראים

למשל, בהרבה מן המדריכים שאני מעלה לאתר שלי, אני נוהג לצרף תמונות שמסייעות לנו להבין את הטקסט הכתוב.

למשל, במדריך שכתבתי על פתיחת עסק בגוגל מפות, צירפתי תמונות שממחישות לגולשים את הצעדים שהם צריכים לעשות. או במדריך שכתבתי בנושא קידום אתרי וורדפרס צירפתי תמונות שממחישות את התהליכים השונים שצריך לעשות כדי להתאים אותם לקידום SEO.

בתכנים שנכתבים רק עבור מנועי החיפוש ולא לבני אדם, לרוב נוהגים להשקיע זמן מאוד קצר בהכנה שלהם, וזה מתבטא גם בשילוב של מדיה שמסייעת לגולש להבין את הטקסט ולקבל ממנו ערך.

אם כך, איך מתאימים תוכן לקידום אתרים וגם לבני אדם?

כמו שאמרתי לפסיכולוגית שפעם קידמתי ושאמרה לי שהיא מתקשה לכתוב תוך שהיא מתמקדת במילת מפתח כזאת או אחרת: אל תעשי את זה. תכתבי לעצמך. תכתבי מה שבא לך.

זה הכלל הראשון והחשוב מכול. תכתבו פשוט את מה שאתם רוצים לומר. בדיוק כפי שאני כותב כאן את המילים שיוצאות לי על המקלדת. אני נותן כאן את הידע שלי ואת הניסיון שצברתי.

ויש עוד כמה כללים:

1. אפשר לשלב צירופים משונים של מילות מפתח, תוך שמירה על דקדוק נכון

למשל, נניח ואנחנו רוצים לשלב מילים דוגמת "קידום אתרים מחיר".

במקרה שכזה, הרי שאני אמליץ לכם לכתוב משפט בסגנון:

לקידום אתרים מחיר המשתנה על-בסיס מספר רכיבים אותם אסקור להלן.

שמתם לב מה עשיתי כאן? שילבתי פה מילת מפתח שאמנם נשמעת קצת 'איטנרנטית' ולא בשפת בני האדם הרגילה, אבל היא השתלבה בצורה נכונה.

אפשר לעשות את זה במגוון דרכים, ואני ממליץ לכם תמיד לשבור קצת את הראש לפני שאתם כותבים את הטקסט שלכם. זה שווה את זה.

2. אל תדחסו את מילת המפתח יותר מדי פעמים

חזרו על מילת המפתח באופן טבעי. אל תנסו לדחוס את מילת המפתח שלכם בכל פסקה ופסקה.

אני יכול לספר לכם שהיו לי כבר מקרים שבהם צמצמתי את מספר הפעמים שמילת המפתח הופיעה בטקסט, ואז ודווקא אז! העמוד חווה עליות בדירוגים האורגניים.

מנועי החיפוש יודעים שיש מי שמנסה לעשות עליהם מניפולציות כאלו ואחרות. הימנעו מכך בכל מחיר.

3. תנו לתוכן שלכם תוקף וסימוכין

ממש כמו תוכן בעבודת הגשה אקדמית, כך אני ממליץ לכם להסתכל על התוכן שאתם כותבים באתר שלכם.

הקפידו לתת סימוכין למה שאתם אומרים. למשל אני, במסגרת המאמר הזה, שמתי קישור מיד בפסקת הפתיחה אל המקור שגוגל עצמם מדברים בו על תוכן שמותאם לבני אדם ולא למנועי החיפוש.

כדאי לעשות זאת מעת לעת.

אם יש לכם עמוד תוכן כלשהו שבו אתם יכולים לקשר את הגולשים למקור מידע חיצוני ומהימן, עשו זאת. זה יעיד לא רק על התוכן הנקודתי שלכם, אלא על כל האתר שלכם ככזה שמבקש להיות אינפורמטיבי ובעל ערך לגולשים.

4. הקפידו שהתוכן שלכם יהיה מותאם לכוונת המשתמש

כוונת המשתמש זהו מושג שנועד להבהיר שגוגל מקדמים עמודים שעונים על מה שהמשתמש התכוון למצוא.

למשל, אם אנחנו נבקש לקדם את המילה 'מיטות זולות', הרי שהגולשים שלנו לא בהכרח ירצו לפגוש בתוכן שלם שמדבר על מיטות זולות, אלא לראות קטלוג מוצרים של מיטות עם מחירים מוזלים.

כל עוד הם יפגשו בטקסט חסר כל טעם עבורם, הרי שהם יינטשו את האתר ויחפשו מענה רלוונטי יותר.

מנועי החיפוש לבסוף יבינו שהם קידמו עמוד שלא נותן מענה אמיתי לגולשים, וכך זה גם יתבטא בדירוגים.

לכן, כאשר אתם כותבים תוכן לקידום אתרים אורגני, הקפידו שהוא לא רק יהיה מותאם בטקסט, אלא גם באופי של העמוד כולו.

האם תוכן לקידום SEO לבדו יכול להתקדם בתוצאות?

ראשית כל, כמובן שהתוכן הזה יצטרך לעבור אופטימיזציה. כלומר, להיות מותאם למנועי החיפוש כך שהוא יסביר להם מהי מילת המפתח הראשית בטקסט.

הדבר נעשה באמצעות מטא טייטל נכון, מטא דיסקריפשן, היררכיית כותרות וחזרה מסוימת על מילת המפתח וכן ווריאציות שלה בטקסט.

לצד זאת, במידה ואתם כותבים תכנים, מעלים עמודים ורואים שהאתר שלכם עדיין לא התקדם בתוצאות החיפוש, הרי שכדאי גם לבדוק את ההיבטים הבאים:

  • פרופיל הקישורים של האתר: האם יש לאתר פרופיל קישורים סמכותי כמו לאתרים נוספים שמתחרים בנו? אני לא אומר להגזים עם הפרקטיקה הזאת, אבל מדי פעם, אחת למספר חודשים, מומלץ לנסות לבנות קישור באתר חיצוני שיפנה את הגולשים לקריאה נוספת בעמוד שאתם מבקשים לקדם.
  • זמני טעינת האתר: בדקו היטב שהאתר שלכם עומד בקריטריונים של מנועי החיפוש לזמני טעינה טובים. בנוסף הייתי ממליץ לבדוק את האחסון של האתר שלכם ואם הוא מספק משאבים מספקים לאתרים.
  • אופטימיזציה מעת לעת: במידה וחלפו מספר חודשים והטקסט שלכם לא התקדם בתוצאות החיפוש, נסו לשדרג אותו, לרענן אותו, להוסיף לו עוד מלל. למשל טבלאות שיכולות לשדרג את הטקסט, תמונות, סעיפים. אם מדובר במילת מפתח שמאוד חשובה לכם לקידום, נסו לשים לה קישור מפוטר האתר (ובמידה והדבר לא פוגע בחוויית המשתמש של האתר, אז גם מהתפריט העליון).

והרי לכם תוכן שמותאם למנועי החיפוש (וקודם כל לבני אדם)

לדעתי, במידה ותיעזרו בטיפים שחלקתי אתכם כאן, הרי שיהיה לכם תוכן שמותאם לקידום אתרים אורגני ושמספק את המענה המדויק עבור הגולשים שלכם.

בין עיסוקיי השונים, אני לא רק מקדם אתרים, אלא גם כותב תוכן. אני אמנם לא עושה את זה כמו בימים עברו, אבל עדיין 'יש לי את זה', ולכן אם אתם מחפשים שירות נקודתי לתוכן מוצלח שיכול להתקדם בתוצאות החיפוש, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר.

התכנים שאני מציע מבוססים על ראיונות אישיים ובהם אני מתמלל את התשובה שלכם כאנשי מקצוע, והופך אותם לטקסטים שמדברים מגרונכם. לא מגרונו של כותב תוכן כללי 🙂

כמה טיפים לסיום

שינוי טקסטים מוחלט, יכול בהחלט לפגוע לכם בדירוגים האורגניים.

רק אם 'אין לכם מה להפסיד' והתוכן שלכם בין כה וכה לא קיבל מיקומים טובים (למשל אתם מדורגים בעמוד ה-4 או ה-5 או בכלל לא מדורגים), אז אני אומר שכן אפשר לדרוס את התוכן הקיים ולשנות אותו לחלוטין.

מומלץ מאוד לשלב טקסט לקידום באתרי איקומרס, וכן גם בתוך עמודי הקטגוריות שמציגים מוצרים.

הסיבה היא שבסוף זאת פרקטיקה שעובדת. עם זאת, הקפידו שהטקסט יהיה מופנה לבני אדם ולא למנועי החיפוש.

בנושא הזה אמליץ לכם גם לקרוא בעיון את המדריך שכתבתי בנושא קידום אתרי איקומרס.

פייר? פעם הייתי עונה לכם 400 מילה ומעלה.

היום אני רואה שגם טקסטים קצרים יותר יכולים להתקדם טוב בתוצאות החיפוש.

לכן אני אומר ככה: כל עוד יש לכם מה לומר לקוראים שלכם – כתבו את זה. ובמידה והעליתם טקסט קצר והוא לא התקדם לאחר זמן מה, נסו להרחיב אותו.

קידום אתרים אורגני הוא לפעמים עניין של ניסוי וטעיה.

אם האתר שלכם ירד במיקומים, יש כמה שאלות שצריך לשאול.

האם היה עדכון של גוגל?

במקרה שכזה, הרי שמומלץ לכם לחכות שהעדכון יסתיים ושהאתר יתייצב. לאחר מכן תתחילו לבדוק מה המתחרים שעלו עשו טוב יותר מכם. לא תמיד התוכן יהיה האשם אם בכלל. ואם התוכן כן יהיה אשם, זה רק בגלל שהוא יותר מדי תוכן SEO ופחות מדי תוכן לבני אדם.

בנוסף – האם חל שינוי באתר?

ייתכן שנעשה משהו באתר שפגע בו. למשל היה לי לקוח ששכפל תוכן ובלי שהוא ידע הוא פגע באתר שלו בצורה משמעותית. מחיקת התוכן המשוכפל הביאה לעלייה בדירוגים בתוך מספר שבועות והאתר חזר לעצמו.

האם הייתה ירידה קלה במיקומים?

יש לגוגל לפעמים עדכונים קלים שמשפיעים על הדירוגים. לא הייתי ממהר לעשות שינויים במצב כזה. מוטב לחכות, לפעמים האתר חוזר למיקומים שלו.

כן מומלץ מפעם לפעם לעדכן את התוכן. נסו לעשות מהלכים לא דרמטיים מדי כמו הוספת פסקה, הוספת טבלה, תמונות. מהלכים כאלו יכולים לשפר את הדירוג מחדש.

מחפשים מומחה קידום אתרים? התקשרו:

או השאירו פניה:

ומשהו קטן אחרון, התוכן הועיל לכם? אשמח שתשתפו:

מעוניינים שאחזור אליכם?

השאירו פניה, ואחזור אליכם בהקדם: