מה זו היררכית אתר?
מדובר באחד מהנושאים שלטעמי 'זוכים' להזנחה מצד בוני אתרים ומקדמים כאחד. יש דעות שאומרות שזה עוזר לקידום האתר, יש דעות שאומרות שמדובר בפרט זניח. הדעה שלי היא שגם אם תרמתי לאתר ב-0.01% יותר מהמתחרים, אז למה לא? ויותר מזה – יש לי הוכחה שזה עובד.
אז מהי בעצם היררכיה?
כשמה כן היא, כמו שיש לנו ספר עם פרקים ותתי-פרקים, ככה יש לנו את דף הבית של האתר, קטגוריות, תתי-קטגוריות, מוצרים (כאשר מדובר באתרי סחר איקומרס) ומאמרים/כתבות.
אבל בעוד שהחלוקה לפרקים ותתי-פרקים בספר, פשוט עוזרת לנו לעשות סדר או להבין מה הנושאים שבהם הוא ידון, החלוקה הזו שמתקיימת באתרים גם רומזת למנועי החיפוש על העמודים החשובים יותר והחשובים פחות לקידום.
למה חשוב שמנועי החיפוש יבינו איזה עמוד חשוב יותר ואיזה פחות?
רגע לפני שנקפוץ אל המים העמוקים, נכיר בקצרה את ה"היגיון" שעל-פיו מבוססת האסטרטגיה הראשונית בקידום אתרים SEO.
כל מילת מפתח שנרצה לקדם, צריכה לקבל עמוד משלה באתר, כלומר:
קידום מילת מפתח = הקמת עמוד ייחודי עבורה באתר.
איך זה משתלב לנו עם היררכיה שרומזת למנועי החיפוש על עמוד חשוב יותר ועמוד חשוב פחות? פשוט מאוד:
למשל אני, מקדם את המילה "מקדם אתרים" על דף הבית. מילת המפתח הזאת חשובה לי כיוון שהיא מביאה לי תנועה כללית של לקוחות פוטנציאליים. בחרתי את דף הבית מפני שמנועי החיפוש מבינים את החשיבות הרבה שלו, ולכן יתנו לו עדיפות למשל על-פני מאמר באתר.
באחת מהקטגוריות של האתר שלי בחרתי לקדם את מילת המפתח "קידום אורגני" מאותה הסיבה – היא חשובה לי, ולכן קיבלה עמוד חשוב שגם גוגל יתייחס אליו בהתאם.
במושגי יסוד שונים, כמו למשל המאמר הזה שמקדם את המושג "היררכית אתר", בחרתי לתת לו מקום כמאמר ולא כקטגוריה ראשית באתר.
בקצרה: אם מדובר במילת מפתח שחשובה לנו לקידום (נניח ברמה העסקית), אז העמוד שנבחר לקדם בו אותה, יהיה עמוד שגם ייתפס כחשוב על-ידי מנועי החיפוש.
המבנה ההיררכי של אתר אינטרנט
בכל אתר שתבדקו, גדול וקטן כאחד, אתם תמצאו בסופו של דבר מכנה משותף – היררכיה מסודרת שבאה לידי ביטוי ב:
- דף בית - העמוד הראשי של האתר שנמצא על הדומיין, למשל www.example.co.il.
-
דפי קטגוריה - העמודים שמספרים על השירותים הראשיים של העסק או המוצרים הראשיים שהעסק מוכר. למשל: חנות בגדים תתחלק בין קטגוריית בגדים לגברים, לבין קטגוריית בגדים לנשים וקטגוריית בגדים לילדים.
בלוג טיולים בחו"ל יחלק את הקטגוריות שלי לפי קטגוריית טיולים באירופה, קטגוריית טיולים באסיה, קטגוריית טיולים בצפון אמריקה וכן הלאה. -
תתי קטגוריות - מתחת לקטגוריות השונות אפשר גם למצוא תתי-קטגוריות.
אם נחזור לדוגמאות שלנו, אז חנות בגדים תחלק את קטגוריית בגדי גברים ל: חולצות, ג'ינסים, נעליים, ובלוג טיולים יחלק את קטגוריית טיולים באירופה לטיולים בצרפת, טיולים בגרמניה וכדומה. - מאמרים / מוצרים - אחרי תתי הקטגוריה, אותם הגולשים יוכלו למצוא קטלוג של חולצות וי, גופיות, חולצות צווארון עגול וכיוצא בזה.
ההיררכיה הזאת מסייעת לנו לטפח חוויית משתמש איכותית באתר.
הגולשים יודעים לאן הם צריכים ללכת באתר על-פי היגיון בריא, ועל-פי נושאים ברורים.
אם אנחנו בלוג טיולים בנושא צרפת, אז הרי שחלוקה לקטגוריות על-פי חבלי ארץ ובכל חבל ארץ על-פי ערים או עיירות תיירותיים, תהיה חלוקה הגיונית שתדרבן את הגולשים להתנייד באתר.
אחרי שהנחנו את הבסיס להבנת המשמעות של היררכיה באתר, בואו נראה איך עושים את זה בפועל, ואיך רותמים את זה לטובת SEO.
ניצול היררכיית URL לקידום אורגני + דוגמה חיה על האתר של אמא שלי
עכשיו הגענו לחלק המעניין – איך אפשר לרתום את היררכית ה-URL, כדי לחזק עמודים שונים באתר.
את האתר של אמא שלי שנקרא "חמושה בעדשה", תוכלו למצוא בביטויים מרכזיים כמו: טיולים בארץ, טיולים בחו"ל ואפילו במילה הגנרית מאוד – טיולים.
אמא שלי בטוחה שהכול קרה בזכות הקידום המקצועי שלי, והאמת? 90% אחוז מהתוצאות שהאתר השיג הם בזכותה: היא כותבת תוכן איכותי ו.. היא מקפידה על הנחייה מאוד ברורה שנתתי לה: לשייך כל כתבה שהיא עושה על-פי קטגוריות.
יצרתי לה את ההיררכיה הבאה:
- דף בית - מקדם את המילה בלוג טיולים - www.hamusha-adasha.co.il
-
דף קטגוריה א' - מקדם את המילה טיולים בארץ ונראה ככה:
www.hamusha-adasha.co.il/טיולים-בארץ -
דף קטגוריה ב' - מקדם את המילה טיולים בחו"ל ונראה ככה:
www.hamusha-adasha.co.il/טיולים-בחול. -
תתי קטגוריות - יצרתי לה עמודים תתי-קטגוריות שיקדמו את המילים: טיולים בצפון, טיולים במרכז וטיולים בדרום, כלומר:
www.hamusha-adasha.co.il/טיולים-בחול/טיולים-במרכז - מאמרים - בפוסטים שהיא מעלה, היא יכולה לשייך את המאמרים לקטגוריות ותתי-קטגוריות בלחיצת כפתור וככה ליצור היררכיה נוספת.
מה שקורה בפועל, זה שאמא שלי מעלה נניח מאמר שמדבר על אטרקציות בעמק יזרעאל, היא מסמנת שהקטגוריה היא תת-קטגוריה 'טיולים בצפון' שנמצאת היררכית ב-URL מתחת לקטגוריה הראשית של 'טיולים בארץ'.
ואז ההיררכיה של ה-URL נראית ככה:
טיולים-בארץ/טיולים-בצפון/עמק-יזרעאל
למה זה חשוב?
כיוון שבלי שהיא הייתה מודעת לזה בכלל, המאמר שהיא כתבה 'אטרקציות בעמק יזרעאל', אותת לגוגל שיש קטגוריה חשובה מעליו שנקראת 'טיולים בצפון', ו'טיולים בצפון' אותת לגוגל שיש מעליו קטגוריה חשובה יותר שנקראת 'טיולים בארץ'.
זה "רמז עבה" שמאותת למנועי החיפוש על החשיבות של העמודים השונים.
וזה באמת עובד?
בגדול: זה לוקח זמן, אבל כן. היא התקדמה בכל הביטויים המרכזיים של טיולים בארץ, טיולים בחו"ל, טיולים בצפון, טיולים במרכז.
אגב… היא לא חובבת נוף מדברי, וכמעט ואין כתבות שתומכות היררכית בקטגוריית 'טיולים בדרום'. לכן זה לא מפתיע שהיא גם לא מופיעה בעמוד הראשון 🙂
ההיררכיה גם תתבטא ב-Sitelinks של האתר (אני גם אסביר מה זה)
Sitelinks – קישורים שמופיעים כבר בתוצאות החיפוש של גוגל, עוד לפני שנכנסנו לאתר עצמו. הקישורים מפנים לכל הדפים שגוגל תופס אותם בתור החשובים ביותר, או היעילים ביותר לגולשים.
בזכות ההיררכיה שיצרתי לאמא שלי ב-URL, ובזכות זה שהיא מקפידה על כך בעקביות, אם תחפשו 'חמושה בעדשה' בגוגל, תמצאו את הסייטלינקס הבאים:
מפתיע לגלות שגוגל בחרו את העמודים שקיבלו את ההיררכיה הכי גבוהה? לחלוטין לא. זה בול מה שצריך היה לקרות.
חיזוק ההיררכיה באמצעות שילוב קישורים פנימיים בטקסט
דרך נוספת וחשובה לא פחות לביסוס ההיררכיה של האתר, היא באמצעות שילוב קישורים פנימיים שיקשרו לעמודים נוספים בתוכו.
על קישורים פנימיים כתבתי בהרחבה במאמר הבא (זאת למשל דוגמה חיה לקישור פנימי), והמטרה שלכם היא לתת לגולשים את האפשרות לקבל ערך מוסף שעשוי לעניין אותם.
בגדול: קישור פנימי מעמוד Y לעמוד X, עוזר לחזק את עמוד X. הלוגיקה של מנועי החיפוש היא שיש סיבה טובה למה אותו עמוד קיבל קישור בטקסט, וככל הנראה שיש בו תוכן חשוב.
ואיך רותמים את המידע הזה לביסוס היררכיה?
דרך הקישורים הפנימיים אנחנו יכולים לאותת למנועי החיפוש על סדר החשיבות של העמודים. אדגים זאת כך:
-
דף בית - דף הבית יקשר לכל הקטגוריות הראשיות.
למשל בדף הבית של חמושה בעדשה, תמצאו קישורים פנימיים לטיולים בארץ, טיולים בחו"ל ויתר הקטגוריות הראשיות הנוספות.
בנוסף, דף הבית מקשר למאמרים שונים מרחבי האתר. לא לכולם, אלא לאחרונים שבהם.
תמיד טוב להפוך את דף הבית לצומת מרכזי שממנו הגולשים יכולים להתנייד באתר. -
קטגוריית טיולים בארץ - וזה תופס על כל קטגוריה; מוציא קישור חוזר אל דף הבית וגם קישורים אל תתי-הקטגוריות: טיולים במרכז, בצפון ובדרום. בנוסף יש קישורים לכתבות שעלו תחת הקטגוריה הזו.
- תת-קטגוריה טיולים במרכז - וזה תופס על כל תת-קטגוריה; מחזיקה קישור אל קטגוריית טיולים בארץ, וגם לדף הבית וגם אל המאמרים שנמצאים תחתיה.
- מאמרים - כאן זה המקום שלכם "להתפרע". תקשרו למאמרים רלוונטיים, מקורות מידע נוספים. אם יש אפשרות תקשרו לקטגוריות ותתי-קטגוריות. מה שלדעתכם ייתכן באמת לגולשים סיבה להקליק על הקישור הפנימי.
תפריט עליון (Header) ותפריט תחתון (Footer)
דפי הקטגוריה, שגם נחשבים לעמודים החשובים ביותר באתר, מוכרחים לקבל קישורים פנימיים מהפריט העליון והתפריט התחתון.
מדובר בקישורים פנימיים רוחביים, כלומר כל עמוד שבו הגולש יהיה, הקישורים הללו יופיעו.
הנה דוגמה מתוך האתר של אמא שלי:
תפריט עליון:
שימו לב, שגם תתי-קטגוריות מקבלות התייחסות עם 'דרופ-דאון' שמציג אותן.
תפריט תחתון:
אגב אני ממליץ על יותר קישורים ממה שעשיתי אצלה.
אם יש לכם למשל מאמר שחשוב לכם שיופיע שם, אזורי שירות שונים, אז מומלץ בחום שהם יופיעו.
דוגמה לפוטר נוסף, אני אראה לכם מאתר של פסיכולוגית שאני מקדם:
כאן תוכלו לראות שאני מקדם את הביטוי המרכזי: פסיכולוג בתל אביב, אבל גם הרבה ביטויים אחרים כמו תחומי טיפול, טכניקות טיפול, מאמרים שמומלץ לקרוא וכן הלאה.
האסטרטגיה המומלצת: מה שחשוב לכם לקידום – שיופיע בתפריט העליון והתחתון.
אתם תראו גם שאצלי אני מקדם עמודים חשובים בתפריט העליון תחת "יכול לעניין אותך!".
הגענו לסוף!
במקור חשבתי שייצא לי מאמר של 600-700 מילה, אין לי מושג איך הגעתי לאורך כזה, אבל כנראה שהיה לי מה לספר.
מקווה שהמאמר הועיל לכם 🙂
אם אתם מחפשים איש מקצוע שיקדם את האתר שלכם במנועי החיפוש, יעבוד כמו משוגע, וישיג לכם תוצאות (גם אם זה על חשבון הבריאות שלו), הגעתם למקום הנכון:
טל': 052-3676272 | או השאירו פניה באתר (עופר אטלס).