תגית כותרת H1 והמשמעות שלה ל-SEO
בכל אתר אינטרנט שאנחנו מבקרים בו, תמיד תהיה כותרת ראשית שתסביר את נושא העמוד.
סך הכל הגיוני לא?
אבל נשים לרגע בצד את הפן האסתטי שרואים כותרת ראשית, או את ההיגיון הבריא שקיים בעצם קיומה – להסביר לנו לאן הגענו. כותרת ראשית היא לא רק טקסט גדול שמסומן בהדגשה. היא צריכה להיות גם מוגדרת ברמת הקוד שלה ככותרת ראשית.
איך מוגדרת כותרת ראשית באתר?
מנועי החיפוש לא יודעים לזהות כותרת ראשית על-פי הקונטקסט או גודל הפונט. הם מזהים את הכותרות ואת כל הפריטים המופיעים בטקסט, על-בסיס ההגדרה שלהם ברמת ה-HTML, כלומר הקוד שבונה לנו כל אחד מעמודי האתר.
כך למעשה, הכותרת הראשית בעמוד של אתר אינטרנט, מוגדרת בתגית שנקראת H1. ברמת הקוד היא מוצגת ככה:
זוהי כותרת ראשית
כאשר מנועי החיפוש סורקים את העמוד שאליו הם נכנסים, הם פוגשים בתגית הזו ומבינים שמה שכתוב בין שתי התגיות, היא הכותרת הראשית שלנו באותו העמוד.
למה כותרת H1 חשובה לקידום אורגני?
כותרת H1 חשובה ממספר סיבות מרכזיות:
1. היא מבהירה את מילת המפתח המקודמת
בקידום אתרים אורגני, אחת האסטרטגיות הבסיסיות ביותר לקידום אתר אינטרנט היא ליצור עבור כל מילת מפתח שאנחנו מעוניינים לקדם, עמוד תוכן משלה. תוכן מקורי שחוזר על מילת המפתח מספר פעמים ושעבר אופטימיזציה אונסייט מלאה.
מטרת האופטימיזציה היא לעזור למנועי החיפוש להבין את התוכן המקודם. לכן, כאשר אנחנו מגדירים כותרת H1 עם מילת המפתח, זהו למעשה חלק מתהליך האופטימיזציה.
אנחנו מבהירים למנועי החיפוש שהמילה הראשית באותו עמוד היא זו שכתובה בכותרת הראשית.
2. היא עוזרת לגולשים להבין לאן הם הגיעו
בסופו של דבר, חוויית המשתמש שלנו היא חלק בלתי נפרד מהקידום האורגני. והדבר הזה הופך לנכון יותר ויותר עם מרוצת השנים.
כאשר הגולשים שלנו מגיעים לעמוד תוכן ומקבלים כותרת משונה ולא ברורה, כותרת שלא מסבירה להם בדיוק שהם הגיעו לעמוד שעוסק במה שהם חיפשו, הרי שאנחנו עלולים לבלבל אותם.
גולשים שלא יבינו לאן הם הגיעו, יכולים מהר מאוד לעשות פרסה, לשוב לעמוד תוצאות החיפוש ולהיכנס לאתרי המתחרים. פעם אחת, פעמיים שלוש, בסופו של דבר התנהגות גולשים שכזאת יכולה להשפיע לרעה על הדירוגים שלנו.
כללי ברזל לכותרת H1
מספר כללי ברזל או נקרא לזה עקרונות, שאני מקפיד עליהם בכותרות H1:
עקרון |
וקצת יותר בפירוט |
כותרת H1 חוזרת פעם אחת בלבד בטקסט |
לא פעמיים ולא שלוש. חוזרים על כותרת H1 פעם אחת בלבד בטקסט. זאת הכותרת הראשית, וכל יתר הכותרות מתחתיה מוגדרות כ-H2, H3 וכן הלאה. |
הכותרת תהיה תמיד בראש העמוד |
לא באמצע העמוד, לא אחרי פסקה ולו הקצרה ביותר: כותרות H1 תמיד אבל תמיד יהיו בראש העמוד. מעליהן אפשר לשים רק נתיבי ניווט (פירורי לחם). |
קצת מעבר למילת המפתח |
מומלץ לשלב בכותרת ה-H1 קצת יותר מילים מאשר רק מילת המפתח. זה כלל שאני באופן אישי מקפיד עליו. אני שם לב שאם עושים עמוד שהוא קצת יותר מדי צועק "SEO", אז מנועי החיפוש מסתכלים עליו בצורה חשדנית יותר. |
הפונט הגדול ביותר בעמוד |
זה לא משהו מוכרז, אבל אני בטוח שגם מנועי החיפוש מסתכלים על גודל הפונט של הכותרת. במידה וכותרות המשנה H2 יהיו גדולות יותר מאשר ה-H1, זה פשוט ייתפס משונה. הקפידו שכותרת רמה 1 תהיה גדולה. |
לא מתחכמים בכותרת |
אל תנסו להיות קופירייטרים בכותרות הראשיות שלכם. הגולשים שלכם צריכים להבין בדיוק לאן הם הגיעו. |
הכותרת תשקף את תוכן העמוד |
הכותרת צריכה להבהיר לגולשים כמה שיותר מה צפוי להם בעמוד התוכן. זכרו לענות היטב על כוונת המשתמש. |
אם אפשר, לשלב הנעה לפעולה |
השתמשו בלשון פעילה כדי לגרום לכותרת להיות 'אנרגטית' יותר ומושכת הרבה יותר. תגרמו לגולשים שלכם לגלול. |
לא משכפלים כותרת אחת למובייל ואחת למחשב |
אל תעשו את זה. הכותרת הזאת צריכה להופיע בקוד פעם אחת בלבד. גם אם זה תקני, אני חושב שזה עדיין מזיק במידה מסוימת. |
טעויות שבוני אתרים עושים לפעמים בכותרות H1
אם אתם כרגע בונים אתר חדש לעסק שלכם, קודם כל אספר לכם שאני מציע אפשרות לאפיון ובניית אתר שמותאם במדויק ל-SEO, וגם אני יכול ללוות את חברת בניית האתרים שאתם עובדים איתה.
ועכשיו כמה דברים שחשוב להבהיר למי שבונה את האתר (ואלו הן טעויות שאני פוגש בהן חדשות לבקרים):
- הכותרת הראשית לא מוגדרת נכון – אתרים שבהם הכותרת הראשית שמופיעה בכל עמוד ועמוד מוגדרת סתם כ-H משהו, בין אם H2 ועד ל-H6. לעתים, בוני אתרים לא יודעים שיש לכך חשיבות. בונה אתרים מקצועי כן יכיר את הנושא.
- יותר מכותרת H1 אחת בעמוד – מקרה אחר הוא שבונה האתרים מגדיר את יתר הכותרות בטקסט כ-H1. מבחינתו זאת פשוט הגדרה של כותרת, והוא לא לוקח בחשבון שיש חשיבות להיררכיה הזאת.
- כותרת H1 מופיעה שלא בתחילת העמוד – למשל קטע טקסט שלם ואפילו כותרת H2 ורק אז כותרת H1. זה סדר לקוי והוא יוצר היררכיה לא מסודרת.
וזה הכל על כותרת H1. מקווה שהתוכן היה לכם מועיל, ובכל שאלה והתייעצות, אשמח להיות לכם לעזר. עופר אטלס, מקדם אתרים בגוגל, מומחה קידום ממומן וכותב תוכן לאתרים.